zaterdag 15 september 2012

Straatoptredens Bach festival


15 september
Sandra van den Assem
http://www.bachfestivaldordrecht.nl/2012/


Op zaterdag 15 september waren er straatoptredens op de straten en pleinen in de binnenstad van Dordrecht. Dit is een van de vele activiteiten in het 10-daagse programma van het Bach festival.
De naam van het festival duidt al aan dat Johann Sebastian Bach (1685-1750) de centrale figuur ervan is. De klassieke muziek van Bach is een onuitputtelijke bron waaraan ook na zijn dood velen zich hebben gelaafd. Deze muziek valt binnen het bereik van het Bachfestival.

Door een zoektocht op internet naar culturele uitstapjes kwam ik op deze website terecht. Omdat ik zelf helemaal niet bekend ben met dit soort muziek werd mijn nieuwsgierigheid gewekt en besloot ik een kijkje te gaan nemen.

In het centrum van Dordrecht viel het eerlijk gezegd erg tegen. Er waren nergens straatoptredens te bekennen en moest zelf op zoek gaan! Na een heel rondje door het centrum van Dordrecht gelopen te hebben besloot ik op te geven. Maar nadat ik terug liep vond ik ze eindelijk! Een groepje mannelijke muzikanten die klassieke muziek aan het maken waren op het Scheffersplein in Dordrecht. Vele mensen stonden rondom de muzikanten heen, tevens zaten er vele op de terrassen van het plein en genoten van de heerlijke lichte muziek. Wat ik het meest bijzondere vond is dat ik een kennis tegen kwam die samen met haar sterk verstandelijk gehandicapte cliƫnt op een terras zat. Ik ben even bij hen gaan staan en alhoewel het meisje niet kan praten en zich moeilijk kan uiten zag je heel zichtbaar dat zijn aan het genieten was van de muziek. Haar ogen glommen en haar lach sprak boekdelen.

Voor mij was deze dag een beetje een domper, ik had hoge verwachten van de vele straatoptredens wat er van tevoren aangegeven was. Uiteindelijk het ik een optreden gezien wat wel voor een bijzondere ervaring zorgde en erg mooie en lichte bespeelden. Deze manier van kennismaken met de klassieke muziek was voor mij erg prettig. Ik kon op afstand genieten van de klanken, het was voor mij een laagdrempelige manier van kennismaken met Bach.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten